Tip jadikan anak sebagai saham ibubapa diakhirat

Ada 1 kisah zaman purba, seorang pakcik ni kerap menipu isteri dia. Ajaibnya sekarang, anak dia pun suka menipu isterinya. Kesiannn...

Itulah anak-anak, mereka adalah cerminan kita.Umpama karma dalam hidup kita.
Kita tunjuk perangai pemalas, mereka pun ikut malas...
Kita tunjuk perangai sambil lewa terhadap tanggungjawab, mereka pun ikut sambil lewa terhadap tanggungjawab masing2...
Kita tunjuk tabiat suka tolong-menolong saling menghargai, itu juga lah yg mereka akan ikut..

Sebab tu dari mereka masih kecil kita dah kena tunjukkan cara yang betul dan bimbing mereka ke jalan yang benar kerana mereka lah penyambung legasi kita didunia, saham kita diakhirat. 
  • Tahu lakukan tanggungjawab masing-masing terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat dan agama..
  • Titipkan konsep ketuhanan dalam jiwa mereka dari awal dengan memperkenalan Allah dan Nabi Muhammad S.A.W
  • Tunjukkan mereka tentang kasih sayang yang diredhai Allah.
  • Tetapkan disiplin dan mengutamakan keluarga


Dari kecil dan kena asuh dan beri tunjuk ajar. Bawa mereka ke masjid untuk solat berjemaah, dekatkan mereka dengan komuniti dan kerja-kerja amal, latih mereka dengan kerja-kerja rumah dengan membantu ibu didapur atau ayah membaiki paip.

Bukannya;
"Biarlah.. nti dah besar tau la fikir sendiri"
"Ala.. nnti diorang dah bosan tau nak balik rumah"
Atau, dilatih untuk menjadi tuan kepada mak ayah sendiri termasuk isteri sendiri. Nauzubillah..

Jana bukan ustazah. Jana hanya seroang ibu yang sentiasa inginkan yang terbaik untuk anak-anak. Jana cuma nak kongsi beberapa tip yang tak seberapa untuk jadikan anak sebagai saham ibubapa diakhirat.

Melentur buluh biar dari rebung, bukan dah jadi buluh baru nak lentur. Takut nnti buluh terpelanting, kita pulok yg tercedera..

Comments

Popular posts from this blog

Khas untuk peminat petai: cara buat jeruk petai yang mudah

Khasiat Bawang Putih untuk Kesihatan Seksual Lelaki

Hilangkan bengkak susu. 7 petua orang-orang lama dan moden

11 Tanda-tanda anak ada masalah cacing

7 punca luka pembedahan czer berair, bernanah dan lambat sembuh

Coq-Trol Shaklee terbaik untuk tenaga dan tingkat kecergasan

HILANGKAN PANAU & CEGAH DARI BERULANG

6 CARA BERKESAN UNTUK KURANGKAN LOYA DAN MUNTAH KETIKA MENGANDUNG

Mengidam cendol dan pasembor bawa kami cuti-cuti ke Alor Star dan Pulau Pinang

3 PILIHAN TOP VITAMIN SHAKLEE UNTUK HILANGKAN GASTRIK

Facebook Inspirasi Sihat Semulajadi