Perlu kah makan vitamin walupun dah makan sayur

Isu berbangkit bila cerita pasal vitamin dengan kawan-kawan atau prospek, perlukah makan vitamin walaupun dah makan sayur?

perlukah suplemen


Jana penggemar tegar sayur dan ulam-ulaman. Tak kira lah yang hijau ke, yang merah ke, ungu, oren, kuning ke.. masam ke, pahit ke semua jana suka. Kalu pergi pasar tengok yang segar-segar tu, memang rambang mata dibuatnya.

Kat rumah mak ni, supply pucuk paku tak pernah putus. Jiran-jiran selalu duk hulur sebab boleh kutip free je tepi sungai. 100% organik gitu. Kalau ada jual pun, memang murah harganya.

Pucuk paku boleh dibuat kerabu, kerabu kerang, masak lemak cili padi, goreng kicap, goreng belacan malah celur cicah budu pun sedap terangkat dah. Jana paling suka pucuk paku dibuat kerabu campur kerang. Extra pedas.. perghhh.

Pucuk paku sangat kaya dengan vitamin seperti vitamin A, vitamin C, carotene & vitamin B seperti niasin, riboflavin dan thiamin. Juga asid lemak omega 3 & omega 6 termasuk bahan mineral seperti kalium, potassium, zat besi, mangan dan copper. 

Bagus kan pucuk paku ni? D

Tapi kan, tanah sekarang dah tak macam dulu. Hujan pun dah tak sebersih dulu. Banyak toksik. So berapa banyak dah zat dalam pucuk paku hilang. Belum lagi part rebus dan goreng sampai layu. Berapa sangat dah zat dan mineral yang tinggal.

perlukah suplemen


Sama juga dengan sayur-sayuran lain. Di tambah pulak dengan racun serangga dan bahan kimia.

Sebab tu walaupun jana adalah penggemar sayuran dan buahan, jana topup juga dengan vitamin suplemen macam Vita-lea, bcomplex & vita c keluaran Shaklee. 

Vitamin-vitamin shaklee ni dibuat langsung tanpa guna haba, tanpa campuran bahan kimia dan100% dari bahan semulajadi. Tiada penggunaan racun serangga malah tiada penggubahan genetik (non-gmo).

Jangan salah faham bila dah makan vitamin tak perlu makan sayur ATAU bila dah makan sayur tak perlu makan vitamin dah. Salah tanggapan tu. 

We need both baru lengkap nutrisi harian kita. Jadi, persoalan perlukah makan vitamin walau dah makan sayur? Ye, perlu.

Jika nak order vitamin shaklee meh roger jana. Jana ni pengedar shaklee yg profesional lagi terlatih. Nasihat cara makan dan konsultasi disediakan.

Salam sayang, jana

No comments:

Post a Comment

Disclaimer

Segala testimoni yang dikongsi disini atau penulisan tentang produk bukan bertujuan untuk merawat, menyembuh atau menganalisa apa jua penyakit/masalah kesihatan. Pembaca yang mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan yang berkaitan.

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...