Posts

Showing posts from February, 2017

7 cara untuk tambah darah ibu hamil dan naikkan hb

Image
Salah satu perkara yang akan dipantau dengan teliti sepanjang kehamilan ialah paras hemoglobin atau hb. Hemoglobin atau nama singkatannya hb merupakan molekul protin yang terkandung dalam sel darah merah yang berfungsi untuk mengangkut oksigen dari peparu ke seluruh tubuh. Hemoglobin juga berfungsi mengangkut karbon dioksida dari seluruh tubuh kembali ke peparu untuk disingkirkan.

Hemoglobin atau hb dalam paras yang rendah akan menyebabkan kandungan oksigen yang rendah dalam darah. Komplikasi hb rendah (low hb) terhadap ibu hamil dan bayi yang dikandung ialah:
Ibu berisiko mengalami kegagalan jantung
Ibu mudah pitam
Keguguran bayi
Ibu berisiko mengalami pendarahan semasa hamil dan bersalin
Perkembangan bayi dalam kandungan terbantut (intrauterine growth restriction IUGR)
Bayi lahir pramatang
Bayi lahir tidak cukup berat (<2.5kg)
Bayi meninggal semasa lahir (stillbirth)




Ketika hamil, lebih banyak darah diperlukan untuk membawa oksigen dan nutrien yang diperlukan sepanjang kehamilan untuk pe…

Kata nak guide dalam bisnes, tapi krik.. krik..

Ingat lagi tak waktu belajar kereta?

Cikgu duk mana?
Sapa pegang stereng?

Walaupun 1st time.. walaupun gigil, walaupun kenaling, walaupun blurr, malah batang signal & viper pun kita tak tau yang mana satu, kita jugak yanhg kena pulas stereng dan tekan pedal minyak tu kann..

Cikgu buat apa?
Duk sebelah jadi tukang tunjuk cara, tukang tunjuk jalan, tukang beri nasihat, tukang beri semangat.. Betul tak..

Cikgu ke yang pegang stereng dan tekan minyak? Of coz la tak..

Camana kalu kita tak datang kelas? Cikgu boleh ajar apa?

Sama jgk dengan mentor dalam bisnes online ni.. jika betul nak belajar dan berjaya, mesti rajin datang cari mentor. Tanya lah dia, ikut nasihat dia, follow dia rapat2.. kalu kita tak rapatkan diri dengan dia, mana dia nak tau awak minat nak belajar bisnes online sungguh-sungguh dan berjaya capai target.

Camana mentor tak krik.. krik
Padahal awak yang krik..krik

Malu dan segan sila bungkus ketat-ketat & sorok dalam almari. Guna bila perlu. Bak kata org; malu biar bertemp…

Syurga itu mahal

Bila disebut syurga itu mahal, bukan bermakna syurga itu hanya orang yang kaya je yg boleh masuk. Tapi itu bermakna, syurga itu standardnya sangat tinggi. Bukan mudah untuk masuk syurga

Oleh itu kita sebagai manusia;

Jangan buat kerja/urusan cincai2
Jangan buat ibadah sambil lewa
Jangan keliru akan tanggungjawab sendiri
Jangan jalankan tanggungjawab ala kadar

Jom kita buat yg terbaik, kusyuk & usaha sungguh-sungguh dalam segala urusan hingga layak masuk syurga Allah.. aamiin

#liveamazing #tsunamishaklee #shakleeeffects #adrenalinG3 #bisnesonline #kerjadarirumah

Menghilangkan sakit sendi lutut tanpa steroid

Image
Sakit lutut terjadi apabila tulang rawan mula haus dan tidak mampu melindungi tulang dari bergesel sesama sendiri. Walaupun majoriti yang mengalami kejadian sakit lutut adalah mereka yang berusia lanjut namun ada juga orang muda yang turut mempunyai masalah sakit lutut.

Sakit lutut jika dibiarkan berlarutan, kelamaan boleh menyebabkan kesakitan makin teruk dan boleh menghalang pergerakan.






Kekurangan kolagen dalam tubuh adalah antara punca tulang rawan makin haus. Sebab itu lah majoriti warga tua akan mengalami masalah sakit lutut dan sakit sendi.

Antara lain yang menjadi punca sakit lutut ialah:

Mempunyai berat badan berlebihanPenggunaan yang lasak seperti atlit dan buruh kasarAda sejarah keturunan berisiko tinggi untuk mengalami masalah sakit lutut sebelum usia tuaKecederaan

Rawatan sakit lutut selalunya melibatkan penggunaan suntikan steroid, dadah terkawal seperti pil tahan sakit dan pembedahan.

Rawatan sakit lutut menggunakan steroid dan pil tahan sakit hanya berkesan untuk sementara…

Resipi teh ais sihat penambah tenaga

Image
Siapa penggemar TEH TARIK AIS ?? 🙋🙋🙋
Kita geng.

Tetapi tahukah anda, 1 sudu besar susu pekat manis bersamaan kira-kira 3 sudu besar gula putih. Agak-agak dalam segelas teh ais tu banyak mana kah susu pekat manis yang digunakan untuk teh tarik kaw?
Berapa banyak gula putih?

Belum lagi dikira makanan lain yang menggunakan gula putih.

Oleh itu, tak pelik lah bila ramai antara kita yang sukar mengawal berat badan, mempunyai masalah tinggi kolesterol, diabetes, penuaan sebelum usia, sukar hamil, ekzema dan macam-macam masalah kesihatan lagi.

Jana sendiri walaupun penggemar teh tarik ais, kini terpaksa kawal pengambilan kerana kesan pedih ulu hati tiap dan pening setiap kali menikmati teh tarik. Lagi KAW lagi pening....tambah-tambah waktu hamil.

Tapi sekarang bukan masalah lagi.

Ini dia alternatif untuk penggemar teh tarik ais dimana  anda masih boleh menikmati teh tarik tapi dengan gaya sihat malah berfungsi sebagai energy booster. 

 "TEH AIS SEGAR BIJI MATA" yang dibuat guna Shakle…

Tip memilih pencuci muka untuk kulit kusam dan berjeragat

Image
Ramai dikalangan wanita Malaysia mengalami masalah kulit kusam dan berjeragat. Hinggakan ada yang terdesak lalu salah pilih pencuci muka yang akhirnya bukan sahaja masalah kulit kusam dan berjeragat tidak berkurang tapi dapat kesan sampingan yang buruk pula.





Memilih produk pencuci muka atau set penjagaan kulit muka bukan boleh pilih sebarangan je. Beberapa perkara harus dititikberatkan;

1. Ada merkuri/tidak. Produk ada merkuri ni biasanya pekat, likat. Bau perfume/wangi yg kuat sebab nak cover bau merkuri tu..

2. Ada paraben/tidak. Paraben adalah bahan pengawet untuk semua produk kosmetik, produk kecantikan & produk penjagaan diri.. selalunya ada dimaklumkan pada label botol..

3. Kandungan/bahan. Selalunya bahan kimia je kan.. try pilih yg bahan semulajadi je/organik.

4. Dijamin keberkesanannya dan keselematannya. Pakai pencuci muka tapi takde efek yang bagus buat apa kann? Alang-alang pakai pencuci muka, biarlah kulit bebas jerawat, flawless dan cerah berseri.

Kita selalu kata, "a…

Ketahui 6 komplikasi penyakit kencing manis yang tidak dikawal

Image
Penyakit kencing manis (diabetes mellitus) yang tidak dikawal boleh mengakibatkan komplikasi yang teruk seperti masalah buah pinggang, tekanan darah tinggi, sakit jantung, kurang daya penglihatan, gangguan aliran darah dibahagian kaki, gangguan saraf, masalah kulit dan banyak lagi.

Faktor risiko penyakit kecing manis ialah:
Berat badan berlebihanTidak aktif secara fizikalTabiat pemakanan tidak sihatPeningkatan umurFaktor keturunan, kumpulan etnik dan bangsa yang selalunya dikaitkan dengan risiko terhadap penyakit kencing manis
Sekiranya anda atau ada ahli keluarga yang menghidap penyakit kencing manis, sila bertindak awal untuk mengawal gejala kencing manis supaya komplikasi yang lebih parah dapat dielakkan.





Penyakit kencing manis yang tidak dikawal boleh menyebabkan komplikasi berikut:
1. Kerosakan/kegagalan buah pinggang (diabetes nephropathy)
Gula yang berlebihan akan dikeluarkan dari badan melalui buah pinggang menyebabkan paras glukosa yang berlebihan di dalam air kencing. Ini menga…

Kenapa rezeki sempit?

Image
Dari buku yang jana pernah baca. Rezeki sempit ada banyak sebab.. antaranya:

Suka melewat-lewatkan solat, mengabaikan ibubapa, suka menganiaya orang, tidak bersyukur, memutuskan silaturahim, hutang buat-buat lupa, tidak bersedekah sebab takut miskin & banyak lagi lah... 

Pokok pangkalnya

Tak perlu salahkan org lain jika rezeki kita sempit. Sila audit diri sendiri dulu. Jika kita ada tabiat salah satu diatas, hentikan sekarang. Berubah lah sekarang.

Mulai saat ini, jom kita fokus untuk menjemput & meluaskan rezeki: 
📍 Utamakan solat, tunaikan di awal waktu
📍 Buat solat tahajud
📍 Buat solat dhuha
📍 Banyakkan zikir & selawat
📍 Gandakan doa
📍 Doakan kebaikan utk orang lain
📍 Rajin lah bersedekah
📍 Baca al-Quran setiap hari
📍 USAHA BERSUNGGUH-SUNGGUH
📍 Bersyukur walaupun atas perkara kecil




Rezeki bukan hanya pada duit & jawatan. 
Tapi rezeki juga termasuk kesihatan yg baik, jodoh yg baik, anak-anak yang soleh & solehah, ilmu, kasih sayang dan sebagainya selagi ia bermanfaat k…

Testimoni pengguna Ostematrix Shaklee

Image
Orang perempuan jika taknak mereput awal, sila pastikan tubuh sentiasa cukup dengan kalsium. Kalsium sangat penting untuk menstabilkan tekanan darah dan kuatkan tulang dan gigi.

Tanda-tanda tubuh kekurangan kalsium ialah:
Tulang rapuh mudah retak dan patahMudah pitamSakit dadaKebas-kebas hujung jemari tanganKejang ototOtot lemahGigi mudah rosak Mudah keliru dan stressPsoriasisKulit kering, kuku pecah-pecah, rambut kasar & kerasKatarakRendah kapasiti intelektual Kegagalan jantung
Sewaktu haid dan menyusu, tubuh akan kehilangan sejumlah besar kalsium dari tubuh. Orang dewasa hingga usia 50 memerlukan 1,000mg kalsium setiap hari. Manakala usia 50 tahun ke atas perlukan 1,200mg kalsium sehari. 
Cukup kah keperluan kalsium harian anda supaya tubuh tak cepat mereput?
Ostematrix Shaklee bukan sekadar bekalkan kalsium malah dilengkapi dengan magnesium untuk tingkatkan penyerapan kalsium dalam tubuh. Tanpa magnesium, kalsium sukar diserap oleh tubuh lalu termendap dan boleh menyebabkan masala…

Tip jadikan anak sebagai saham ibubapa diakhirat

Ada 1 kisah zaman purba, seorang pakcik ni kerap menipu isteri dia. Ajaibnya sekarang, anak dia pun suka menipu isterinya. Kesiannn...
Itulah anak-anak, mereka adalah cerminan kita.Umpama karma dalam hidup kita. Kita tunjuk perangai pemalas, mereka pun ikut malas... Kita tunjuk perangai sambil lewa terhadap tanggungjawab, mereka pun ikut sambil lewa terhadap tanggungjawab masing2... Kita tunjuk tabiat suka tolong-menolong saling menghargai, itu juga lah yg mereka akan ikut..
Sebab tu dari mereka masih kecil kita dah kena tunjukkan cara yang betul dan bimbing mereka ke jalan yang benar kerana mereka lah penyambung legasi kita didunia, saham kita diakhirat.  Tahu lakukan tanggungjawab masing-masing terhadap diri sendiri, keluarga, masyarakat dan agama..Titipkan konsep ketuhanan dalam jiwa mereka dari awal dengan memperkenalan Allah dan Nabi Muhammad S.A.WTunjukkan mereka tentang kasih sayang yang diredhai Allah.Tetapkan disiplin dan mengutamakan keluarga
Tip mudah atasi batuk dan selsema…

7 punca luka pembedahan czer berair, bernanah dan lambat sembuh

Image
Setiap ibu yang bersalin ada risiko yang tersendiri. Ada cabarannya yang tersendiri. Tak kira lah bersalin normal atau bersalin secara pembedahan czer (caesarean). Ketahui 7 punca risiko luka bersalin pembedahan czer berair, bernanah dan lambat sembuh.

Tanda-tanda luka bersalin czer bermasalah:
kesakitan teruk pada bahagian abdomenkemerahan pada kawasan pembedahanbengkak/berair/bernanahdemamsakit ketika kencingdiscaj bau busuk melalui vaginapendarahan teruk (pad penuh dalam masa 1 jam)pendarahan yang disertakan ketulan darah yang besarbengkak atau sakit pada kaki



Sebab itulah penjagaan dan pemantauan yang kritikal diperlukan sejak dari hamil untuk pastikan semua proses bersalin berjalan dengan lancar. Hingga lah waktu berpantang, penjagaan dan pemantauan tak boleh diabaikan. Ini adalah untuk elakkan sebarang masalah seperti meroyan, luka bersalin lambat sembuh malah kematian mengejut ibu baru melahirkan anak.
Paling kerap kita dengar ialah luka bersalin czer yang lambat sembuh, luka jah…

Sistem 7 Tabung: Cara menabung efektif elak hutang

Image
7 jars System sebenarnya adaptasi dari 6 jars system iaitu tip untuk menabung secara efektif yang diperkenalkan oleh T.Harv Eker. Ia merangkumi semua aspek keperluan kewangan hidup kita dan bersesuaian dengan gaya hidup zaman sekarang.



7 jars System tersebut atau Sistem 7 tabung ialah 7 jenis tabung yang akan diisi dengan tujuan tertentu. Bak kata orang-orang kita, simpan atau asingkan ikut portion dari duit pendapatan:

1. NEC - (neccessity) Tabung utk keperluan hidup: bil utility, belanja dapur harian, minyak kereta & tol..

2. EDU - (education) Pembelajaran, buku, yuran kelas...

3. LTSS - (long term saving for spending) untuk sesuatu yang perlukan banyak duit. Contoh: Simpanan untuk menunaikan haji, duit deposit untuk beli rumah atau beli kereta secara tunai...

4. FFA - (financial freedom) simpanan untuk masa depan iaitu sebagai persediaan bila dah tak mampu nak cari duit untuk sara hidup...

5. PLAY - (leisure) Hobi, travel...

6. GIVE - (charity) Sedekah, kebajikan...

7. PARENTS - (ibuba…

Cara betul buang sisa racun serangga pada sayur & buah-buahan

Image
Baru ni jana ada tengok rancangan discovery tentang parasit dalam tubuh manusia. Kisahnya seorang warga emas yang sihat tiba-tiba jatuh sakit teruk. Penyakit yang misteri sebab doktor tak dapat pastikan apa penyakit dia yang sebenarnya.

Bila komplikasi makin teruk, dia dirujuk kepada pakar. Rupa-rupanya penyakit tu berpunca dari parasit ganas yang berada dalam tubuh dia. Siasat punya siasat, parasit tu datangnya dari buah beri yang tak dibasuh bersih yang beliau makan di sebuah restoran. Buah beri tersebut diimport dari negara lain yang guna najis manusia sebagai baja!

Kat Malaysia ni takde la yang guna najis manusia rasanya..najis kambing, najis ayam ada la. Tapi najis jugak kan? Tak pun guna baja kimia. Racun serangga tu wajib lah.




Sebab tu kita wajib basuh sayur & buah sebersih-bersihnya. Tambah-tambah yg tak perlu dibuang kulit dan boleh dimakan macam tu seperti buah anggur, buah strawberi dan ulam-ulaman. 

Apabila sayuran & buahan tak dibasuh bersih, segala benda seperti naj…

Facebook Inspirasi Sihat Semulajadi