Posts

Showing posts from November, 2015

Resipi ayam goreng kunyit dengan kacang panjang

Image
Uolls masak apa hari ni? Jana macam biasa masak yang simpel sempoi je. Yang penting dapat pukau perut suami cukup lah. Pukau okeh.. haha. Kita tak main yang syirik-syirik ni, tak dapat masuk syurga nanti kang.. jangan kan nak masuk, nak ciom bau pun tak dapat tau! Nauzubillah...

Nak pukau, nak ikat suami guna layanan dan skil masakan kita je ye... Masakan bekas air tangan isteri ni unik tau. Kalu dia pergi mana-mana pun, mesti akan teringat-ingat kat masakan kita. Bila ingat kat masakan kita tentulah dia akan ingat kita juga.. betul tak?

Ni jana nak kongsi resepi ayam goreng kunyit dengan kacang panjang. Simple, sempoi tapi sangat menyelerakan.



Masak ni senang je. Mula-mula kita sediakan bahan-bahan. Bahan-bahan yang diperlukan ialah:

1/4 ekor ayam. Nak letak banyak pun boleh. Kalu nak guna daging pun bolehKacang panjang. Suka hati lah nak banyak mana.2 biji bawang besar. Kalu tak suka letak 1 pun boleh.3-5 ulas bawang putih.Cilipadi. Suka hati nak letak banyak mana2 sudu besar sos tir…

Cuti bersalin: 5 persedian WAJIB sebelum kembali bekerja

Image
Persediaan untuk kembali bekerja selepas habis tempoh cuti bersalin amat penting terutamanya bagi ibu dan bapa yang baru pertama kali menimang cahaya mata supaya segalanya dapat berjalan dengan lancar. Tidak dapat dinafikan, kehadiran orang baru dalam rumah tangga sedikit sebanyak akan mengubah rutin harian tambah lagi jika ibu merupakan seorang yang berkerjaya. Persediaan yang wajib dilakukan sebelum kembali berkerja akan dapat membantu ibu & bapa dalam merancang kewangan & ekonomi keluarga.




5 persediaan WAJIB sebelum kembali bekerja
Tempat jagaan bayi
Tentukan dimana atau siapa yang boleh dipercayai untuk menjaga bayi kita sepanjang kita keluar bekerja. Jika di rumah pengasuh, pastikan; kita kenal pengasuh dan keluarganya dengan baik, struktur keluarga yang baik, pentingkan kebersihan, tiada penyakit bahaya seperti sawan & hiv dan bilangan bayi jagaannya tidak lebih 3 orang termasuk bayi kita. Jika pusat penjagaan bayi, sila pastikan: ada sijil dan diiktiraf jkm, mempunyai …

Facebook Inspirasi Sihat Semulajadi